Underbart väder!

Hej hej!

Har väl egentligen inte så mycket att skriva idag heller.. kom gärna med förslag om det är något speciellt ni vill att jag skriver om! En liten fundering är att ha tema resor, där jag skriver om platser jag varit på.. vad säger ni om det? haha en liten reseguide? 

Jag och Fia fortsätter med klickerträningen och det går bra! Hon börjar förstå att klicket betyder godis och är helt lyrisk för att hon helt plötsligt får en massa godis!! jag har ju varit väldigt sparsam på det innan och berömt med bus och kel. Men enligt forskning är det godis som motiverar hunden mest! Nästa steg i träningen är att Fia ska göra någonting för att få klicket och godiset. I början spelar det inte så stor roll vad, men hon ska börja tänka och arbeta och testa olika beteende. Tycker faktiskt att detta är en supermetod än så länge. Hunden får tänka själv och vågar testa vilket ger en självsäkrare hund istället för en förtryckt!


Så här ser klickern ut! Liten och lätt att gömma i handen!

Jag är även mer aktiv när jag är ute med henne. Jag har ju aldrig koppel på henne och nu när hon blvit lite tuffare händer det att hon sppringer iväg. Så jag jobbar med att berömma varje gång hon tar kontakt med mig -bara att hon tittar på mig. Detta ska man även kunna göra med klickern, men jag vågar inte riktigt börja förrän jag fått mer instruktioner, så att jag inte förvirrar henne!

Annars har det varit skola idag. Läraren var inte så tuff som ryktet sa, utan väldigt bra! Fransk faktiskt, så jag och Stina kände oss hemma med den franska brytningen! Ikväll ska jag träna ett medelpass, måste verkligen komma igång på riktigt igen!!

Avslutar med en bild där Fia bäddar...eller nåt? :P


Kramar!

Kommentarer
Postat av: Eva

Jag förstår att godis motiverar Fia. Hon verkar ju alltid vara utsvulten. Och vem blir inte motiverad av något gott förresten:)

kämpa på

kram

2010-03-03 @ 20:49:59
Postat av: Mikaela

Hej gumman, nu har jag läst ikapp igen:D

Kul att det verkar gå bra med lill-Fia! Vår lilla Freja har lärt sig massor under den första veckan faktiskt (även om det kändes som en oändlighet..) Hon kan "sitt" och "kom" och hon vet att hon ska sitta i hissen och innan hon får mat:)"Loss" har inte riktigt gått in än, eller åtminstone låtsas hon inte förstå;)

Såg bilderna på tjejerna och kände mig lite ledsen, jag saknar ju er så himla mycket! Jojos frisyr såg sjukt proffsig ut!!

Nu gnys det i köket så jag får ta ut dem.

Pussar och kramar

2010-03-03 @ 20:51:11
Postat av: Ann

Hej!

Labrador=mat/godis. De har ingen mättnadskänsla alls. Tur att hon "bara" är ½ labrador :)

Kul att det går bra. Hon växer för var bild du lägger upp så mat måste hon få tillräckligt.

Kramisar

Ann

2010-03-04 @ 08:48:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0