valpkurs!

Hej!

Hann inte skriva igår! Först var det föreläsning i två timmar och sen åkte jag och Stina hem på lunchen för att sedan åka tillbaka till skolan två timmat till! Fick åka hem emellan och vara lite med Fia. Var ganska slut när jag kom hem igen och somnade på soffan. Vaknade alldeles för sent!!! Planen var att Stina skulle komma hit och äta och sedan passa Fia när jag var på introduktionen för valpkursen. Men nej.. det blev till att slänga i mig några mackor och packa ihop mina grejer och köra iväg! Stina och Madde var här uinder tiden. Jag tyckte Fia hade varit ensam så mycket redan under dagen så det var supersnällt att det ville vara här med henne! Bra man har så bra vänner och familj!

Valpkursen är på Bonizas hundskola i Fjelie där de använder sig av klickerträning. Först var jag lite skeptisk mot klickerträning, men det var nog mest för att jag inte visste vad det gick ut på. Klickerträning används vid inlärning och där man kan belöna i exakt rätt tidpunkt. Själva klicket är belöning som sedan betyder godis! Vi fick en läxa till nösta vecka att "klicka in" våra hundar! Så det ska jag jobba med denna veckan. Man börjar alltså inte med kommando utan hunden ska själv tänka ut vad det är man vill. På så sätt får de använda sin hjärna istället för att bara sitta och vänta på vad jag säger att den ska göra. Detta skapar en bra relation mellan hund och förare, där det lönar sig att lyssna på föraren, men hunden får fortfarande vara hund! Precis så som jag vill ha det!

Idag väntar plugg.. seminarium imorgon med en ny lärare med ryktet om sig att hon ska vara sträng! :S Så då gäller det verkligen att vara förberedd!!

Kramar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0