Resdagbok: Ödemarken

Odemarken!

onsdag 2 juli 2008 Brisbane, Australien

Hej!

Det drojde inte sa langt innan jag fick tillgang till dator i alla fall!! Pa garden jag bor finns varken dator elle rmottagning pa telefonen sa man ar lite handikappad pa den fronten. Om ni ser pa kartan sa ar jag i utanfor Goomeri, vilket inte ser ur att ligga alls langt fran civilisationen... men jo!

I mandags tog jag alltsa bussen till Gympie och dar blev vi hamtade av en minibus som korde oss till Goomeri. Dar at vi lunch och fixade lite smagrejer! Visade sig att jag hade kopt fel boots :( men en tant erbjod sig att kopa de sa det loste sig! Sedan delades gruppen pa tva och akte ut pa tva olika gardar. Vi ar sex pa var gard som ar en cattlestation.


I tisdags borjade kursen och vi borjade med att rida! :) inget nytt dar, det var som vanligt! Sedan kollade vi pa olika kosorter och gick aven ner till hagarna dar Richard, var bonde, visade hur de gor nar de delar pa flocken. Man gar igenom en massa olika grindar for att sedan vaccinera, kastrera, marka, o ta av hornen. Stackars kor sager jag haha

Pa eftermiddagen fick vi lara oss att hantera en motorsag (med kedja?!) Vet inte riktigt om jag kommer ha anvandning av det med tydligen vill de att man ska kunna det :S Pa vagen dit vi sagade fick vi aka pa flaket pa Richards pickup och det var en uppleveelse i sig, rena bergochdalbanan! Holl pa o flyga av ett par ganger!

Idag skulle vi forst kolla nar slaktaren stycka upp kott... Ocksa nagot vi kanske kommer att behopve gora sjalva :S Sedan akte vi till den garden jag ar pa nu for att kora motorcyklar! Hastana ar utbytta nastan overallt och istallet anvander de motorcyklar och helikoptrar for att samla ihop korna. Hagarna kan vara upp till 250km2 sa det ger val battre oversyn med helikopter :P

Folk ringer till garden hela tiden och erbjuder jobb och jag ska jobba i tre veckor. Perfekt tyckte jag for da hinner jag resa lite till! Jag ska vara utanfor Julia Creek, typ 18 timmars bussresa harifran! Jag kommer att bo hos en ensama gammal man som har hastar kor och far. Tydligen pratar han inte sa mycket, men skulle aldrig skada nagon. Sa jag kommer kanske bli lite ensam, men far val umgas med djuren desto mer! Jag kommer fa betalt 450 dollar i veckan sa det betalar i allafall kursen!

Som sagt ar det vildmarken nu. Det galler att inte vara radd for nagonting! OCh jag ar radd for allt!! haha till exempel bor det en padda o toaletten :S har inte sett den an, men gor bara snabba besok!!

Far val se nar jag kan hora av mig igen! Tills dess far ni ha det sa bra! Kramar ida


Kommentarer
Postat av: eva

Det är lite lugnare att läsa om dina äventyr nu när du är hemma. Men jag kan fortfarande känna krampen i magen när jag läser att du skulle jobba hos en ensam man långt ute i ödemarken.

Jag är så glad att du är hemma. kram

2011-02-02 @ 15:33:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0