Så dumt!

Jag har precis sträckläst Mia Törnbloms "Så dumt" där hon berättar om sitt liv som heroinist. Mycket intressant bok. Den var inte skriven på en sådär "hemskt" sätt -utan informatikvt och lite "komiskt".



Det jag började fundera på är vad det är som avgör att vissa börjar knarka och andra inte. Jag har en väldigt konservativ syn på droger -Totalt emot det. Kan inte förstå eller acceptera det.

Mia Törnblom hade en trygg uppväxt och en bra självförtroende. Det känns som att vi var ganska "lika". Jag tror jag har haft ganska bra självförtroende -vågar göra saker och vågar tro att jag klarar det. Jag tänker främst på mina resor och dylikt. Däremot har jag haft (eller har?), liksom Mia, en dålig SJÄLVKÄNSLA. Genom att jag har gjort de här sakerna och genom att vara duktig blir jag en bra person som folk tycker om. Jag blir alltså omtyckt för mina handlingar och inte för den jag är.

Nu förstår jag ju att det inte är så -men för att ni ska förstå skillnaden mellan självförtroende och självkänsla.

Enligt Mia, var det hennes dåliga självkänsla som gjorde att hon fastnade i ett missbruk. Hon hade som sagt en bra och trygg uppväxt -precis som jag. Frågan är då varför hon fastnade, men inte jag?

Jag kunde lika bra blvit knarkare...

Jag tycker det är så tragiskt med alla fall man hör. Och jag kan inte förstå...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja det är märkligt varför en del råkar illa ut och andra inte. Det är en förälders mardröm att ens älskade barn skulle hamna snett. Man har så lite att sätta emot de krafterna. Jag är glad att du är så stark i ditt motstånd mot droger. Kram! ps Jag lånar gärna boken.

2011-04-01 @ 19:35:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0