Strålröta?

Hej hej!

Rigoletto har ju varit halt i några dagar nu och har fått vila. Igår åkte jag med Liv upp till stallet för att skritta honom lite. När jag kratsade hovarna upptäckte jag att den ena hoven smulade sig väldigt. Min okunskap att tacka tänkte jag inte mer på det.. Kände dock en väldigt illaluktande doft.. Liv upptäckte också denna stank och lyfte på hoven. Det visade sig att det var röta han hade.

Strålröta är en infektion i hornet i hästens hov.  Symtomen vid strålröta är att hornet i hoven mjuknar, det blir geggigt och luktar illa. (apoteket.se)

Man kan ju nästan hoppas att det är därför Rigoletto haltat -då vet vi ju vad det är och kan behandla. Liv pensalde på tjära igår vilket ska hjälpa. Sen kommer hovslagaren imorgon så det återstår att se vad han säger! Håll tummarna för att han blir bra snart!

Kram kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0